Advert

Emlakçılar rahat bir nefes aldı

Emlak sektörünün heyecanla beklediği Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik yürürlüğe girdi. Ticaret İl Müdürü Adnan Ekiz’in bilgilendirme toplantısı sonrası bir açıklama yapan Adana Emlakçılar Esnaf Odası Başkanı Ülkü Uçar, ‘’Yönetmelik ile kimlerin gayrimenkul aracılık, danışmanlık ve yönetim hizmeti verebileceği ve genel şartları belirleniyor. Ayrıca, hizmet bedeli tartışmaları son bulacağı için emlak ofisleri için de, müşteriler için de olumlu bir gelişme oldu’’ dedi.

Emlakçılar rahat bir nefes aldı
Emlakçılar rahat bir nefes aldı Nevzat UÇAK

BÖLGE - 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 16’ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine dayanılarak hazırlanan Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik gereği, Adana Ticaret Odası’nda bilgilendirme toplantısı yapıldı. 5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’na tabi esnaflar ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne kayıtlı tacirlerin katıldığı toplantıda, Ticaret İl Müdürü Adnan Ekiz, katılımcıları yönetmelik hakkında bilgilendirdi. İl Müdürlüğü personelinin sunumlarından sonra, TTBS üzerinden yapılan başvurular neticesinde hazırlanan Yetki Belgeleri, Adnan Ekiz tarafından emlakçılara taktim edildi.

EMLAKÇILIK SEKTÖRÜNE CİDDİYET KAZANDIRDI

Adana Emlakçılar Odası Başkanı Ülkü Uçar, yönetmeliğin, gayrimenkul sektörünün uzun süredir beklediği bir gelişme olduğunu ifade ederek, şu bilgileri paylaştı; Bu yönetmelik ile kimlerin gayrimenkul aracılık, danışmanlık ve yönetim hizmeti verebileceği ve genel şartları belirleniyor. Yetki belgesi, hizmet bedeli, yetkilendirme sözleşmesi gibi kavramlardan söz edilmesi sektöre ciddiyet gelmesi açısından olumlu bir gelişme. Yönetmelikte “alım satım işlemlerinde hizmet bedeli oranının satış bedelinin (katma değer vergisi hariç) yüzde dördünden fazla olamaz” deniyor. Geçmişte yüzde 3 hizmet bedelini yüksek bulan alıcılar ve satıcılar ile kurumsal firmaların çalışmasında zorluklar çıkabiliyordu. Bu yönetmelik ile hizmet bedeli tartışmaları son bulacağı için emlak ofisleri için de, müşteriler için de olumlu bir gelişme oldu. Artık enerjimizi yüzde pazarlıklarına değil, pazarlamaya yönelteceğiz. Kurumsal firmaların uygulamakta olduğu satıcıdan yüzde 3 alıcıdan yüzde 3 devri bu madde ile sona eriyor ancak hizmet bedelinin alıcıdan ve satıcıdan eşit miktarda alınması şart koşulmuyor. Satıcıdan yüzde 3 alıcıdan yüzde 1 yada satıcıdan yüzde 1 alıcıdan yüzde 3 gibi uygulamalar mümkün gözüküyor. Maksimum yüzde 4 hizmet bedeli sınırlaması taşınmazların alım, satım ve kiralama pazarlama faaliyetleri için geçerli. Sektörde çalışanlar bunun haricinde hazırlayacakları inceleme ve raporlar, tapu işlemlerine aracılık, kira bedel ödemelerini takip, abonelik işlemlerini takip, taşınmazın bakımı ve onarımı, taşınmazlarla ilgili danışmanlık ve yönetim hizmetleri gibi satış ve kiralama kategorisine girmeyen işler için ayrıca hizmet bedeli alabilirler. Yönetmelikte “kiralama işlemlerinde hizmet bedeli kiranın (katma değer vergisi hariç) bir aylık tutarından fazla olamaz” deniyor. Kurumsal firmaların uygulamakta olduğu bir yıllık kiranın yüzde 12’si uygulaması bu madde ile sona eriyor. Yıllık kiranın yüzde 12’si uygulaması kurumsal firmaların portföy paylaşımları için avantaj sağlıyordu. Düşük tutarlı kiralamalarda gayrimenkul danışmanlarının portföylerini paylaşmaya ne kadar istekli olacaklarını zaman içinde göreceğiz. Okul, hastane, fabrika, endüstriyel bina, antrepo gibi ticari gayrimenkullerin kiralama tutarları yüksek bedeller olduğu için her iki tarafın danışmanına yeterli gelecektir. Ayrıca çeşitli fizibilite, değerleme ve geliştirme çalışmaları için ek hizmet bedelleri alınabilir. Kurumsal firmalar haricindeki emlakçıların pek kullanmadıkları yetkilendirme sözleşmesi bu yönetmelik ile ön plana çıkıyor. Yönetmelikteki 15. madde “Taşınmaz ticaretine yönelik hizmetler, iş sahibi ile işletme arasında yazılı şekilde yapılan yetkilendirme sözleşmesine dayanılarak verilir.” diyor. Sektördeki emlakçılar ve danışmanlar bu madde sayesinde mülk sahiplerinden daha kolay yetki alabilecekler. Sektöre Yetki ve Yeterlilik Belgeleri zorunluluğu geldi. Emlak ofislerinin sektörde faaliyetlerini devam ettirmek için 18 ay içinde yetki belgesi alması gerekiyor. Emlak ofislerinde çalışacak danışmanların da Mesleki Yeterlilik Belgesi’ne sahip olmaları gerekiyor. Bu maddeler ile sektör dışından ve gerekli eğitimleri almamış kişilerin emlakçılık yapmalarının önü kesilmiş oluyor. Kapıcı ve güvenlik görevlisi gibi kişiler emlak ofislerin iş ortakları olarak bilgi akışı sağlayabilirler ancak aktif olarak emlakçılık yapamayacaklar. Bu kişilere ben “posta güvercini” diyorum, onlar iş ortağı olarak bize bilgi akışı sağlayabilecekler. Bu yönetmelik ile ciddi çalışan, profesyonel ofisler daha ön plana çıkacaklar. Daha çok iş yapacaklar. Sonuçta pasta büyüyecek ve işini iyi yapan gayrimenkul danışmanları bu pastadan daha çok pay alacaklar. Müşteriler de daha profesyonel hizmet aldıkları için daha mutlu olacaklar. Sonuçta hem müşteriler hem de gayrimenkul sektöründe profesyonel çalışanlar kazanacak.’’

 

Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Karaca: Yüreğir’e ‘vefa’ borcumu ödeme yolunda kararlıyım
Karaca: Yüreğir’e ‘vefa’ borcumu ödeme yolunda kararlıyım
Başsavcı Yurdagül: ‘’Devlet onlardan asla vazgeçmez”
Başsavcı Yurdagül: ‘’Devlet onlardan asla vazgeçmez”